Sunnmøre på rett vei
I forkant av Eksportvegkonferansen i Åndalsnes hadde Næringsforeningen møte med aksjonsgruppa Sunnmøre på rett vei. Temaet var det justerte forslaget til NTP som ikke tjener næringsliv og folk på Sunnmøre.
Aksjonsgruppa Sunnmøre på rett vei og Næringsforeningen viser til at 57 % av innbyggerne i Møre og Romsdal i dag bor sør for Romsdalsfjorden. Møre og Romsdal er et av landets største eksportfylker og en stor andel av eksporten skjer over landeveien og i all hovedsak på E136 via Romsdalen.
Fylket trenger en veistandard som sørger for at transport foregår på en forsvarlig, effektiv og miljømessig måte. I dag fremstår de viktigste eksportveiene - E39/E136 - som svært underdimensjonerte og lite tilrettelagt for den viktige trafikken som skjer på disse.
Næringsforeningen deler aksjonsgruppa Sunnmøre på rett vei sitt syn om at manglende veiutbygging over tid har bidratt til at næringslivet i Ålesundregionen har betydelige transportkostnader som kunne vært unngått. I denne sammenheng har Sunnmøre på rett vei satt opp følgende prioriteringsliste og argumenter for hvilke veistrekninger som snarest bør utbedres:
1. E39 Vegsund-Breivika. Strekningen Vegsund-Breivika har en ÅDT på 28000 og Vegsundbrua er en flaskehals for beredskapen i Sula kommune, samt for regulariteten av trafikken på E39. -Bare en liten hendelse eller feil på brua, vil stoppe store deler av samfunnet rundt Ålesund og på Sunnmøre. Denne strekningen er en av hovedårene inn mot eksportveien E136.
2. Eksportveien fra Ålesund havn til Dombås. Del av E39/E136 strekningen Breivika-Digernes. Breivika-Digernes har en ÅDT på over 10 000 og går langs Ålesundregionen sin hovedvannkilde som forsyner 70 tusen mennesker. Det foreligger ønsker og krav fra flere offentlige instanser om at dette forholdet må prioriteres av samfunn, beredskapsmessige, miljø- og sikkerhetsforhold.
3. Digernes-Ørskogfjellet. Strekningen er del av E39/E136 og vil i fremtiden også være en del av strekningen som fører frem til kryssing av Romsdalsfjorden.
4. E136 Ørskogfjellet-Dombås. Rassikring og utbedringer av Eksportveien i Skorgedalen frem til Tresfjordbrua. Videre forbedringer fra denne til Romsdalen og derfra til Dombås, slik det er mulig å holde hastighet minimum 80 km/t på hele strekningen uansett vær- og føreforhold.
5. Strynefjellveien - utbedring av tunneler m/stikk til Geiranger. I påvente av E39 og fjordkryssingene og etter at Kvivsveien ble etablert er Strynefjellsveien nå blitt ny alternativ transportrute ut av sørlige del av fylket. Utbedringen av de gamle tunnelene med et stikk til Geiranger er en vesentlig faktor for turistnæringen og i tillegg være en god eksportvei sommerstid. Den er også en viktig turistvei mellom øst og vest i landet.