Resultat fra medlemsundersøkelsen - januar 2019
I skrivende stund er 204 bedrifter medlem i Næringsforeningen - Ålesundregionen, og med sine ansatte utgjør de 5 165 medlemmer. Sammen sørger vi for en aktiv Næringsforening som jobber for at regionen vår skal bli sterkere og godt rustet for fremtiden.
Vi kan skilte med en medlemsmasse som spenner fra noen av de største industribedriftene til ikke fullt så store bedrifter – i mange bransjer og markedssegmenter fra hele regionen. Når det gjelder størrelse og bransjebredde finner man ingen tilsvarende foreninger i Møre og Romsdal. Vi er ikke en organisasjon for en enkeltstående bransje, men jobber for bredden og er en pådriver for farten fremover! Vi skal legge til rette for at Sunnmøre blir en av vinnerne i den globale kampen om kompetent arbeidskraft.
I løpet av januar 2019 gjennomførte vi en medlemsundersøkelse som ga oss nyttig informasjon for jobben vi skal gjøre videre.
Bedriftene som er medlemmer i Næringsforeningen, oppgir at den viktigste grunnen til at de er medlem er tilgang til foreningens nettverk, og tilbudet av arrangementer og møter som foreningen står for. I tillegg ser en del på det som et samfunnsansvar, der de ønsker å bidra til og å støtte opp om foreningens arbeid med næringspolitikk og deltakelse i samfunnsdebatten.
Sammen med tilgangen til regionens største næringslivsnettverk, troner altså de mange arrangementene våre øverst på listen over hvorfor bedrifter er medlem i Næringsforeningen. På våre møter treffer du resten av bransjen og næringslivet, du blir oppdatert på viktige spørsmål, du får ny kunnskap og du får ny inspirasjon i en travel hverdag. Vi i Næringsforeningen er opptatt av å skape arenaer der næringslivet kan møtes for faglig påfyll, nyttig meningsutveksling og sosial mingling. De siste årene har vi utviklet og etablert en rekke møteplasser og aktiviteter for medlemmer og øvrig næringsliv. Næringsforeningen har ca. 25 arrangement i året som fordeler seg på konferanser, frokostmøter, interne events og ulike seminar. Dette er en viktig arena for å bygge nettverk som bidrar til forretningssamarbeid og kompetanseutvikling. Medlemmer har redusert deltakeravgift på alle arrangement der vi er arrangør eller medarrangør.
Når vi spør våre medlemmer om hvor sannsynlig det er at de er medlemmer også neste år, svarer mer enn 84 % at det er svært sannsynlig. Dette tar vi som et tegn på at vi er på riktig vei. Det meste av frafallet av Næringsforeningens medlemmer, skyldes naturlige årsaker som fusjoner, nedleggelser og konkurser.
Når vi ber våre medlemmer rangere jobben som vi i Næringsforeningen gjør på en scala fra 1 til 6 scorer vi 4,45 i gjennomsnitt. Dette er et godt resultat, men det gir oss også litt å jobbe mot.
På spørsmålet om de vil anbefale andre virksomheter å bli medlem i Næringsforeningen scorer vi i snitt 4,64 på en scala fra 1 til 6. Dette syns vi er en svært flott tilbakemelding, og håper at det fører til at vi får enda flere medlemmer i løpet av året. Flere medlemmer, betyr flere ressurser og større tyngde. En større medlemsmasse gir oss bedre gjennomslagskraft når vi skal fremme viktige saker og problemstillinger mot både lokale og offentlige instanser.
Det vi derimot ser at vi scorer litt dårlig på er kjennskapen til våre nettverk og bransjegrupper. Hele 33 prosent svarer at de ikke kjenner noen av disse. Dette tar vi på alvor og i de kommende nyhetsbrevene våre vil vi presentere disse mer inngående.
I medlemsundersøkelsen spurte vi også om hvilke saker medlemmene mener Næringsforeningen bør prioritere fremover. Det som utmerket seg var mer fokus på å samle næringslivet i den nye kommunen, og at forhold i regionen blir lagt til rette fra det offentlige, slik at regionen kan hevde seg nasjonalt og internasjonalt. Mange av våre medlemmer ønsker at Ålesund skal bli et lokomotiv på Sunnmøre, og fremstå med en stemme som signaliserer at Ålesundregionen er sterk, handlekraftig og tydelig. En annen sak som flere dro frem som viktig var fokus på byutvikling og det å skape en levende by.
Det ble også lagt vekt på at Næringsforeningen må jobbe aktivt for at den næringspolitiske utviklingen i Nye Ålesund kommune, samt god og tilrettelagt infrastruktur. Gode veiforbindelser er svært viktig for mye av industrien i regionen vår.
Noen ønsker profilering av medlemsbedriftene. Dette har vi allerede begynt med gjennom den faste posten «Ukens medlemsbedrift». Vi oppfordrer også våre medlemmer til å sende oss pressemeldinger slik at vi kan formidle hva som skjer rundt om i de ulike medlemsbedriftene.
Nettverksbygging gjennom bransjegrupper og traineeprogram var også et ønske fra medlemmene våre. Dette er et arbeid vi allerede er godt i gang med og som vi ønsker å videreutvikle.
Sist men ikke minst ble Ålesund sykehus og kultur trukket frem av enkelte.
Vi fikk med andre ord mange gode innspill. De fleste av sakene jobber vi allerede med i dag, og det er motiverende å se at vi er på rett vei i forhold til medlemsmassen vår.