Fisk og Hafast til Mørebenken
Tirsdag denne uken møtte vår direktør Mørebenken, og det var fisk på menyen. I arbeidet med oppstart av Bransjegruppe Fiskeri, har vi blitt oppfordret til å fremheve fiskeriets betydning. Derfor løftet vi saken til våre fremste folkevalgte fra regionen. I disse NTP-tider, var det selvfølgelig også viktig for oss å understreke betydningen av å få Hafast tilbake på transportplanen med navns nevnelse.
Fiskerinæringens betydning for Ålesundregionen
Vi er i oppstartsfasen med en ny bransjegruppe i Næringsforeningen: Bransjegruppe Fiskeri. I arbeidet med dette har vi hatt samtaler med mange aktører, og vi deltok på konferansen Then Next Wave i Giske. Her var budskapet klinkende klart; fiskeriene er vårt historiske grunnlag, og den historien må vi være med og fortelle.
Sjømatens betydning i beredskapen
Vi trenger klarhet i tallene som viser sjømatens betydning i beredskapen. Slik selvforsyning og dekningsgrad omtales i beredskapssammenheng i dag, nevnes ikke fisk med et ord i diskusjonen. I et land med verdens nest lengste kystlinje, der fiskeri og havbruk leverer 39 millioner fiskemåltider daglig verden over, er dette er stort paradoks.
Til Mørebenken løftet vi viktigheten av:
- Prioritering av sjømatnæringen og fiskeri ved en krise, tilgang på tilstrekkelig med energi og bunkring.
- Støtte til forskning og innovasjonsprosjekter med fokus på fiskeri og sjømat i beredskapssammenheng.
- Økt forståelse for at FISK ER MAT
- Økt forståelse for fiskeriets betydning for beredskapen, i sin egenart som matleverandør, med sin tilstedeværelse i nordområdene, og som potensiell leverandør av forstoff til havbruk
Daglig leder i Hafast
Hafast-prosjektet (Hareid Fastlandssamband) var også på agendaen. Heidi Nakken, som nå også er daglig leder i Hafast gjennom sin stilling i Næringsforeningen, understreket behovet for å få prosjektet tilbake på Nasjonal transportplan (NTP), med navns nevnelse. I den sittende regjeringens omprioritering fra kyst til sentrale strøk på Østlandet, er fergefri E39 langs kysten den tapende part. Kryssingen over Sulafjorden har falt helt ut av planen. Skal arbeidet som er lagt ned ha noen videre verdi, må prosjektet være omtalt i planen. Selv uten finansiering i første del av perioden, er det uhyre viktig at prosjektet fortsatt regnes som en del av helheten på E39.
Innlegg om seitrål fra Giske
I samme møtet deltok Giske-ordfører Kenneth Langvatn, CEO i Nordic Wildfish, Anders Bjørnerem, og Tormund Grimstad og Knut Ivar Steinhovden, henholdsvis daglig leder og COO i Nordnes AS. De løftet spesifikke utfordringer som seitrål står overfor, og som de ønsker en løsning på i Kvotemeldingen som nå ligger til behandling i Stortinget. Deres innspill bidro til å gi Mørebenken et bredere perspektiv på næringens betydning, og behovene for fremtidige investeringer og politisk støtte.
Forventninger og fremtidig samarbeid
Næringsforeningen har en god tradisjon for godt samarbeid med Mørebenken. Vi har faste møtepunkter der vi tar opp ulike problemstillinger for rammevilkår, og problemstillinger reist fra medlemmene våre. Heidi Nakken uttrykte optimisme etter besøket:
- Det var et godt møte, slik det pleier å være. Vi vet jo at våre politikere forstår våre argument om hvor viktig fiskerinæringen er. Det er likevel viktig å minne dem på det, og gi dem god skyts i videre diskusjoner med politikere fra andre regioner. Vi lover å være en påminner og historieforteller, også fremover, sier Nakken
Tommy Sperre var også med fra Næringsforeningen i møtet. Han skal holde i Bransjegruppe Fiskeri fremover.
-Gjennom aktiv dialog og tett samarbeid, håper vi å styrke regionens og fiskeriets posisjon, og sikre vekst og utvikling for fremtiden, legger Sperre til.