Engasjert deltakere på verdiskapingslab
Torsdag 30. mai var det duket for en ordentlig arbeidsøkt blant ulike aktører og interessenter innen reiseliv på Nordre Sunnmøre og spesielt Nordøyane. Sandelskere, Naturfotografen, Sunsetlovers, Islandhoppers og Eaglespotters, ble foreslått som potensielle målgrupper for Nordøyane.
Næringsforeningen, ved styringsgruppe Nordre, har fått tilsagn på prosjektmidler fra Møre og Romsdal Fylkeskommune, til kartlegging av reiselivspotensialet på Nordøyane: Reiseliv som næringsveg.
Samarbeid på tvers av øyene
Nordøyvegen skaper momentum og muligheter for samarbeid på tvers av øyene, og kanskje dermed også en mer helhetlig og samlet reiselivssatsning. Næringsforeningen har alliert seg med reiselivsekspertene i Destinasjon Ålesund og Sunnmøre, som utfører prosjektaktivitetene. I slutten av februar, hadde vi et stort folkemøte på Longva der vi gikk ganske bredt ut (les mer om dette her). I forlengelsen av dette, gikk vi nå litt mer konkret til verks.
I løpet av kveldens arbeidssesjon, kom det frem fra samtlige arbeidsgrupper, at samarbeid mellom aktørene, og mellom øyene, må til dersom vi skal klare å styrke og profesjonalisere reiselivssatsningen på Nordøyane.
Speed-vindsurfern og Orgelentusiasten
Reiselivsinspirator, Pål K. Medhus fra Høve støtt, hadde regien på verdiskapingslaben. Han fortalte om forskjellige vellykkede reiselivssatsninger fra andre steder i landet, hvor man har funnet en nisje, og gått "all in". Dette ga inspirasjon og satte fart på fantasien når deltakerne gikk løs på gruppearbeidene. Blant annet skulle vi svare på hva aktuelle målgrupper for Nordøyane kan hete, og det kom mange gode eksempler fra forsamlingen: orgelentusiaster, speed-vindsurfern, Seafoodlovers, Seileren, Art & Wind, Propellentusiasten, for å nevne noen.
Ingenting er for alle
I sitt foredrag presiserer Pål, som har årevis med erfaring fra forskjellige reiselivsprosjekter og satsninger, at det er ingenting som er for alle. Det er mange som har prøvd seg, på satsninger som skal favne "alle", men det finnes ingenting som passer for absolutt alle.
- Alle er hjertelig velkommen, men alle kommer ikke til å komme, forteller Pål.
Det som er viktig, er å finne det riktige segmentet, og så finspisse og utvikle reiselivsproduktet ut fra ønsker og behov i dette segmentet. For eksempel Plura Valley, som er et reiselivstilbud for grottedykkere i nærheten av Mo i Rana. Her tilbys alt en dykker trenger - som blant annet overnatting i gode senger, god mat, butikk med spesialisert dykkerutstyr for grottedykking.
Nordøyane er proppfulle av muligheter
I arbeidsgruppene ble det også diskutert hvilke reiselivstilbud som finnes på Nordøyane. Fyrkultur, Motormuseum, og Petter Dyrkorn-samlingen (en geologisk samling), en kunstnerresidens, dykking, festivaler, sjøhellar og et rikt fugle- og dyreliv, ble nevnt, blant mye annet.
Etter sommeren skal Destinasjon Ålesund og Sunnmøre, sammen med Næringsforeningen, levere en rapport på dette forprosjektet. Forhåpentligvis kan vi her konkludere med hva som eventuelt kan bli veien videre med tanke på reiselivssatsning på Nordøyane. At det er stor interesse for videre samlinger og samarbeid, er det i alle fall en bred enighet om.
Verdiskapingslaben fant sted på Låvegodt på Lepsøya. Dette er ei løe fra siste halvdel av 1800-tallet, som for noen år tilbake ble omgjort til en festsal, av Lisbeth Sulen og mannen. Du kan lese mer om dette i Haramsnytt her.