Eksportvegkonferansen 2023
Næringsforeningen deltok på Eksportvegkonferansen 2023. Fra scenen i Rauma Kulturhus på Åndalsnes fikk vi sammen med offentlige myndigheter, kommuner, private aktører og stortingspolitikere servert oppdatert situasjonsanalyse for eksportveien E136.
Den viktigste forbindelsen mellom Ålesundregionen og resten av Norge og Europa heter E136. Per i dag holder ikke E136 en akseptabel standard og er ikke dimensjonert for dagens trafikkbilde. Møre og Romsdal fylkeskommune har satt veien øverst på prioriteringslisten over veier som må oppgraderes for å imøtekomme dagens krav til sikkerhet og fremkommelighet.
Alle 130 deltakerne i salen kunne enes om at en må få fortgang i arbeidet og spaden i jorda, men fra senen kom det også de vante signalene om at veibygging tar tid, krever penger og en må gjennom harde sammenligninger og prioriteringer med andre veiprosjekter.
Programleder Pål Bakke fra NHO og arrangør Rauma Næringslag hadde lagt opp til et innholdsrikt program med foredragsholdere som belyste flere relevante sider av problemstillingen E136. Transportnæringen med Stein Arve Waagan innledet med næringens frustrasjon for hva farlig og dårlig vei betyr i praksis. Kriterier for rangering av veiprosjekter ble forklart og belyst av Svein Bråthen, dr. ing., på Høgskolen i Molde. Kristin Sørheim, leder i Samferdselsutvalget i Møre og Romsdal fylkeskommune, orienterte om høy prioritet for E136 og hva dette betyr for den videre prosessen nå etter at Nye Veier AS har overtatt ansvaret.
Transportøkonomisk Institutt presenterte på sin side en rykende fersk gods- og næringsanalyse. Denne viser svært høy andel av tungtransport og dermed bekrefter E139 som viktigste eksportvei for regionen. Administrerende direktør Anette Aanesland i Nye Veier AS fortalte hvordan de prioriterer og hvorfor de ikke har satt spaden i jorda ennå, sammen med lovnaden om at de ser for seg gradvis utbedring av veien med start i de mest kritiske punktene på strekningen.
Vintervedlikehold og hvilke utfordringer man står overfor ble belyst på en fortreffende måte fra divisjonsdirektør Bjørn Laksforsmo i Statens Vegvesen. Han kunne blant annet vise til at ny skilt-teknologi og kameraovervåkning gir nye muligheter for å stoppe tungtrafikken før de kjører inn i områder av veien som er stengt pga. bilberging/vedlikehold og annet hinder. Lederen av Stortingets transport- og kommunikasjonskomité Erling Sande (SP) kunne på sin side fortelle om hva stortingspolitikerne foretar seg og om de fortsatt har makt over veiprioriteringene.
Status i utbyggingen av strekningen Ålesund-Vestnes ble presentert av Kjetil Strand avd. direktør, Transport midt i Statens Vegvesen. Konferansen ble avsluttet med paneldebatt med temaet "Hva gjør vi nå og hvorfor er ikke spaden satt i jorda?". Panelet bestod av Anette Aanesland, Nye Veier AS, Jan Ove Halsøy, NLF, Bjørn Laksforsmo, Statens Vegvesen, Wiljar Hansen, TØI, Erling Sande (SP), Frank Sve (Frp) og Helge Orten (H).