Cr8tive Crew til verdensfinalen
De har vunnet Championprisen i både den regionale og den Skandinaviske finalen. Nå er de videre til verdensfinalen som finner sted i Houston, USA!
Interessert i å sponse denne flotte gjengen?
Ta kontakt med Christina Rønnestad: christina.ronnestad.0407@gmail.com
FIRST Lego League er verdens største teknologi- og kunnskapskonkurranse. Ålesund kommune, Newton Møre, Norsk maritimt kompetansesenter og Sparebanken Møre har siden 2018 hatt arrangement på NMK der elevene på 7. trinn har fått utfolde seg på en kreativ måte gjennom innovasjon, robotbygging, programmering, markedsføring og ikke minst bygge klassemiljø.
- Hessa skole gjør mye ut av prosjektet hvert år da vi mener dette er en helt fantastisk måte å jobbe tverrfaglig på, forteller Kristine Rogne.
I år var temaet Masterpiece, og problemet de skulle løse var hvordan du kan bruke kunst/kultur til å engasjere og rekruttere folk til det du liker å gjøre. Klasse 7C - som valgte lagnavnet Cr8tive Crew, baserte sin problemstilling på en ny elev i klassen som hadde flyttet til Hessa fra California i sommer. De fikk høre om utfordringen om når man kommer til et nytt land, og hvor man finner informasjon om fritidstilbud. Problemstillingen ble derfor:
- Hvordan kan vi rekruttere barn og unge som nylig har flyttet, til å delta på våre aktiviteter?
Å finne aktiviteter krever ofte mye research. Noe informasjon deles på de ulike klubbenes hjemmesider, noe i diverse kalendere og veldig mye deles i sosiale medier som mange barn og unge ikke har tilgang på. De er ofte helt avhengige av ressurssterke foreldre som guider de i riktig retning. Løsningen på dette problemet var en app som het findR, der barn og unge legger inn informasjon om seg selv, sine interesser, hvor langt de er villig til å reise og pris de kan betale. Basert på denne informasjonen finner appen fritidsaktiviteter som matcher barnet i nærmiljøet.
Se prototypen deres her
I tillegg til å få mye skryt for løsningen sin på årets oppdrag, vant de også robotkonkurransen i Ålesund og endte på en solid 7. plass i Skandinavia. Spesielt robotdesignet fikk mye oppmerksomhet.
Elevene bruker matematikk når de tar målinger og bygge ulike gjenstander til standen, de må søke om sponsorpenger, sette opp budsjett og gjøre innkjøp. I tillegg ligger det mye algoritmisk tenkning i programmeringen, bygging av roboten og utvikling av løsningen. Kunst og håndverk får de brukt både til å utvikle prototype, designe logo og laget stand, norsk og engelsk når de innhenter informasjon, lager muntlige presentasjoner, skriver rapporter og manus. Samtidig så får man utforsket samfunnsfag, naturfag og mye teknologi.
- Det som er så kjekt er at alle får vist frem sine styrker, noen har bygd stand og jobbet med markedsføring, andre har programmert, bygd robot, dratt på bedriftsbesøk eller utviklet prototypen. Klassen har rett og slett jobbet som en liten bedrift med ulike avdelinger, der de også må klare å se det store bildet og hva de andre jobber med, avslutter Rogne.
Klassen fortsetter å legge ned en solid innsats og trenger nå hjelp fra bedrifter i Ålesundsregionen.
Om noen er interessert i å høre mer om prosjektet, ta kontakt med Christina Rønnestad, og gjengen kommer gjerne på besøk.